Menneskebad – Mennesket ved åen.

Mit kommende projekt er to-delt, og skal foregå i hver sin ende af Danmark.

Den østlige del af projektet, Menneskebad foregår som en soloudstilling i Officinet, Bredgade – midt i København, fra d. 12. september til d. 5. oktober 2014. Tom Jørgensen åbner udstillingen d. 12. september kl. 17.

Den vestlige del af projektet, lys-installationen Mennesket ved Åen foregår nær Varde, som en del af Vadehavsfestivalen. Den kan opleves der, hvor Østre Omfartsvej krydser Varde Å fra d. 4. september til d. 4. oktober 2014.

Jeg bruger de to miljøer som symbol på modsatrettede tendenser i danskernes sociale liv, og de to dele af udstillingen skal opfattes som et sammenhængende projekt.

Officinudstillingens titel ”Menneskebad” er lånt fra Søren Kirkegårds beskrivelse af sine vandreture i København, der bød på masser af social kontakt til forskellige forbipasserende.  Kontakten var præget af op- og nedture, men møderne var af stor betydning for ham.

Udstillingen i storbyen repræsenterer en kultur med selviscenesættelse, selfies og oplevelsen af sin egen person som omdrejningspunkt for resten af verden.

Vi vil så gerne opfatte os selv som noget helt særligt, og tvinge andre til at se os – eller allerhelst tilkæmpe os retten til at stå på en piedestal – til minde for eftertiden.

Den første inspiration til projektet fik jeg under et ophold på Det Danske Institut i Athen sidste sommer. Her sad jeg på cafeer rundt om i byen, og tegnede de stolte, karismatiske grækere – og ledte efter spor af antikkens storhed og den aktuelle krise i ansigtstrækkene

Der går nemt konkurrence i vores hverdag, og set lidt fra oven, må vores hverdagsliv tage sig ud som en myretue, hvor alle farer omkring – meget travle med at forfølge de samme mål og de sidste nye trends. Lige nu er det fx umoderne at bo i det naturskønne Vestdanmark – som så er blevet til Udkantsdanmark.

Jeg har selv boet de sidste 20 år mellem Vadehavet og Vesterhavet, og jeg er vild med området og dets natur. Men alligevel melder tvivlen sig – også hos mig, efterhånden som børnene drager mod København for at studere. 

Mennesket ved Åen.

Som kontrast til det fortættede storbyliv bruger jeg et enkelt af Vadehavets unikke naturområder – og manipulerer lidt med idyllen på stedet.

Trafikanter på Østre Omfartsvej (som kan parkere bilen på rastepladsen 300 m. fra broen), vandrerne på Kyst-til-kyst-stien og sejlende på Varde Å opfordres til at stoppe op og tage en dyb indånding ved broen.

Udsigten fra broen ud over landskabet med den bugtende å lægger i sig selv op til fordybelse, og jeg vil forstærke den meditative stemning ved at lade solcelle-lamper bevæge sig stille rundt i vandet. Især omkring skumring, hvor lamperne tænder, vil det være stemningsmættet, men naturen med de skiftende vejrforhold vil variere oplevelsen fra dag til dag – og fra minut til minut.

Min ide er at give beskueren en oplevelse af sig selv som en lille ydmyg brik midt i den store mangfoldighed, og måske kan det endda lykkes en eller anden for et øjeblik helt at glemme sig selv?

Elementet vand er en vigtig del af begge udstillinger. Naturligvis i vadehavs-projektet, hvor tingene foregår direkte i vand, men også i den Københavnske udstilling, hvor vand bl.a. indgår som fotografier af vandet i Varde Å og som en installation med vand fra Varde Å.

Som bekendt består vi mennesker mest bare af vand, og dette aspekt kan forstærke komikken i vores selvhøjtidelighed og alle de høje tanker og krav, vi ind imellem har om og til os selv.

Jyske Vestkysten om Kate Skjernings seneste katalog, 5 jan. 2015.

Omtale af Menneskebad og Mennesket ved Åen i Jyske Vestkysten 31 august 2014

Se billeder fra projektet: